Veckan på Gotland (låååååååååååångt!)

Okej...  here it comes! :)

Fredag::

Gick upp kl halv 5, lagomt kul ,eftersom att jag hade suttit uppe och datanördat till halv 3 typ.
Tog taxi till Cityterminalen och sen buss till Nynäshamn. Båten gick 7.30.
Vid halv 11 var vi framme i Visby. Låste in väskorna på terminalen och gav oss upp på stan. Tog den gamla vanliga rundan. Bl.a  "torget" tittade på en massa fina smycken, helt otippat kom både jag och mamma därifrån med varsin likadan ring för 25:-/st , handgjorda i Chile. Men jag gillar ju lite speciella smycken jag.
Sen kom regnet..... Då passade vi på at äta lite lunch och kollade runt lite mer i affärerna vid söderport.
Efter ett tag var det dags att bege sig bort mot Kneippbyn.

Packade upp lite och gick ner och vandrade i parken och åkte bl.a "Masken".
På kvällen var vi på en Restaurang som hade uuuusel mat, men som plåster på såren så fick vi lite dessert och en massa annat. Jätte gullig servitris.

Lördag:

Gick ner från Hotellet bort till frukosten och sedan blev det en hel dag i parken.
Kände mig dock inte helt hundra så jag gick upp och la mig rätt så snabbt. Ville bara sova. Vet inte riktigt vad det berodde på. Ringde lite onödiga och dumma samtal på kvällen sen...men men...nån gång måste man ju göra bort sig tydligen.

Söndag:

En till heldag inne i parken, åkte bl.a trampbåt  och hissade upp oss i fyrtornet. Kolade på Pippi teater och var på sångstunden.  Var dessutom rätt modig och vågade mig in i Pippis spökrum, huvva det var ritkgit läskigt med alla spöken och vaxdockor. Men som tur var så hade jag och S med oss två småpojkar som "hjälpte" oss så at vi inte skulle bli rädda.
Tog en liten runda ner på "stranden" och plockade stenar. Som jag alltid gör ! :) Men den här gången blev det itne flera hinkar med mig hem..haha...minns hur irriterad pappa brukade vara på mig när jag alltid placerade mina små hinkar med sten i bakluckan när vi skulle hem. Fast iofs han ska ju inte säga något för han tog alltid med sig stora slipblock att slipa sina köksknivar på...

Måndag:

Nu var det dags att bege sig till mitten av Gotland. Men först blev det en tur på stan inne i Visby. Köpte ett par shorts, en BH, en tunika (som för övrigt kom från Lindex mamma-avdelning, men den var så himla snygg och tar man en stl mindre än vad man har så funkar det perfekt. Ska kolla om jag hittar någon bild.
Hoppade på bussen till slut och kom fram till ngot så skrattretande så jag vet inte vad. När vi åt middag så kundej ag inte hålla mig för skratt så jag var tvungen at gå ut på stora vägen och röka. Stod säkert där ute och skrattade  högt för mig själv i 5 minuter..haha..

S ville rida så vi lånade en liiiiiten brun häst och kastade upp S på honom och begedde oss ut på en 3 kilometer lång runda bland hästhagar och skog. Hur fint som helst.
Kvällen slutade med chips, cola och ett påhittat memoryspel och även lite panikartad research av något annat boende.

Tisdag:

Bestämde oss rätt snabbt för att överge stället. Var bara tvunga att komma på en bra ursäkt först.
Vid kl 11 hoppade jag upp på hästryggen, fick rida på ett STORT sto som var lite småbusig.
Har inte ridit på ca 8 år men kände ändå att jag hade tryggheten kvar så att jag klarade av henne när hon fulade sig.
Var ute 1 timma, blev nog säkert en mil ungefär. I både skog och på ängar.
Älskar att galoppera, det är det bästa som finns!!!
Kul att rida i skogen också, det var bara att hålla in knäna ducka och blunda i bland, för det var rätt trångt både vertikalt och horisontellt tidvis. :)

S fick ge sig ut på en liten 3-kilometare igen innan vi gav oss av. Hon var riktigt DUKTIG, red en hel del helt själv och förstod det här med att rida lätt när man travar. Är så stolt över henne! :)

Vid kl 17  så begav vi oss mot Kathammarsvik med bussen. Kom fram dit ca 45 min senare. Var riktigt fint ställe, har varit en gammal herrgård förut där. men vi bodde på vandrarhemmet.
Tog en sväng ner till hamnen och köpte lite rökt fisk och räkor. SUUUUPERGOTT!
kl 19.40 kom jag på at vi måste ha något gott till kvällen.  Fanns en ICA ca 2 km bort. tänkte att jag skulle chansa lite och se om jag hann. MEn precis när jagvar på väg därifrån såg jag att det fanns en cykeluthyrning. Så då flög fan i mig. De hade stängt men jag gick runt och kollade om det fanns någon olåst cykel. Och visst fanns det det. En jätte fin monark i precis min storlek.
Alltså var det bara att trampa i väg.....haha...kom dit helt utmattad å slängde ner saker i korgen å var sen totalvirrig framme  vid kassan...haha...kassörskan skrattade åt mig å lång kö blev det bakom mig också.
Cyklade sen tillbaka och drack kaffe och åt kakor och annat gått med mamma och Selma.

Men vi var ju självklart tugna att gå bort med alla räkslaen och så till någon soptunna, så at de inte skulle ligga inne i köket och lukta råtta Mamma frågade någon om vägen och vi traskade på...... in i skogen.... (lövträd)...gick en liten bit och hittade ett jätte fint litet hus som var som hämtat ur sagan om ringen.
Plötsligt så hörde vi musik. Tänkte att vi måste ju kolla lite vad det var för något, lät som någon hade fest.
Att jag gick barfota, mamma hade soppåsen i handen och vi både hade varsin kopp med kaff i näven det gjorde inte så mycket.
Helt plötsligt började de spela jättevacker pianomusik i stället.  Vi skojade om att det är nog Robert Wells och Bjön Ulveaus som sitter å klinkar i hop här någonstans. Vi hade ne massa teorier.
Men vi traskade på , gick förbi både potatisfält och stora fina alleér.
Plötsligt såg vi något rött, såg ut som taget på en hoppbortg typ....sneddade lite över en äng, eller äng, en gotlandsäng är inte riktigt som andra ängar. Gjorde ont i mina fötter.
Vi kom närmare och närmare... och vad var det som vi såg till slut då.... joooo...en CIRKUS....mitt ute i en Gotländsk skog....annorlunda...



Onsdag:


S och jag träffade J och hans 2 söner.
Han är från Sthlm men bor i Västerås och brukar vara på Gotland samtidigt som vi, så vi passade på att ses.
Var jätte trevligt. De kom och hämtade oss med deras bil så fick vi oss en liten rundtur och sen blev det lite lunch på ett ställe i Ljugarn. Åkte ner till Sandviken där det fanns en strand, så barnen fick bada lite. Vi satt och pratade och solade bena lite. Efter det åkte vi och käkade lite glass. Sen var det dags att bege sig hemåt.

S och mamma gick ner till stranden medans jag gick och tittade i en hantverksbod. Köpte en sak till "han denna där", men nu vet jag inte.... känns lite för tjejigt....haha...får se hur jag gör med det.

Sen så gick vi och köpte lite middag, blev lite fisk och räkor igen.

Hade VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT ont, gick som en snedknullad cowboy hela dagen, hade ont i hela ryggen,axlarna och benen. Använde ju muskler jag itne använder annars när jag red....ajjjj..


Torsdag:

Dags att åka hem. Tog bussen från Katthammarsvik vid halv 10. Satt på bussen en timma och kom sedan in till Visby. Shoppade ett par sandaler (som är för stora), hade nämligen kastat mina ballerinor borta på Hästgården, de hade blivit alldeles förstörda. Ångrar dock att jag köpte de där sandalerna.....
Tog båten vid halv 3, kom fram till Nynäshamn 3 timmar senare. Upp på bussen in till Sthlm och slutligen så tog vi tåget hem.....
Halleluja.... sen var jag trött... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0